Sunday 5 October 2014

- Kata-kata Imam Syafie -



"Bersikap diam dalam menghadapi orang bodoh ataupun orang gila adalah kebajikan pada jiwa. Dalam sikap diam juga terdapat penjagaan bagi kehormatan. Tidakkah kamu tahu harimau di hutan itu lebih ditakuti kerana diamnya sedangkan anjing yang menyalak itu dilempar batu".

"Saya anggap diam itu sebagai perniangaan. Meskipun tidak ada untungnya tetapi saya tidak rugi. Namun saya tetap yakin diam itu ibarat barang niaga yang membawa banyak keuntungan bagi pemiliknya".

"Seseorang yang memiliki sifat warak tidak akan mempedulikan keaiban orang lain kerana disibukkan memikirkan keaibannya sendiri. Ibarat orang yang sedang sakit tidak mungkin menghiraukan kesakitan orang lain kerana sibuk memikirkan penyakitnya sendiri".

"Tidak sopan mereka yang duduk dalam masjid dengan menjulurkan kakinya".

"Minyak ambar yang harum itu asalnya hanya kotoran binatang, tetapi selepas ia terpisah dari tempatnya, ramai ia terpisah dari tempatnya, ramai orang menyukainya. Celak mata itu berasal daripada batu di tepi jalan. Tetapi dapat menghiasi kelopak bulu mata manusia selepas meninggalkan pinggir jalan itu".

No comments:

Post a Comment